Vad skiljer islam från andra religioner?

Islam är den näst största religionen i världen, med över 1,6 miljarder följare och den växer snabbt. Det är en monoteistisk och abrahamitisk religion som har sitt ursprung i Mellanöstern och rötter inom judendomen och kristendomen.

Den delar således likheter med dessa religioner, men den är unik på sitt sätt. Så vad skiljer islam från andra religioner?

Så här skiljer sig islam från andra religioner

Det finns många likheter mellan kristendomen, judendomen och islam. Särskilt när det kommer till Jerusalems betydelse för bekännare av dessa tre religioner och begynnelsen av religionerna. Men en av egenskaperna i islam är att det handlar om den fullständiga livsstilen. Till exempel handlar kristendomen mycket om frälsning, judendom om rättfärdighet eller hinduism om karma. I motsats fokuserar islam på en människas hela liv. Vilket inkluderar alla aspekter av hennes dagliga existens – inklusive relationer.

En muslims dagliga liv handlar således inte bara om dyrkan. Koranen nämner många saker som är grundläggande för en muslims liv, såsom bön, välgörenhet, fasta och hajj, om denne fysiskt och ekonomiskt kan utföra detta.

4 saker som gör islam unik från andra religioner

Även om det finns olika grenar inom islam och således stora skiljaktigheter, finns det överlag fyra saker som gör islam unik från andra religioner:

  • 1. Muslimska män får inte gifta sig med en icke-muslimsk kvinna.
  • 2. Koranens skrift har bevarats i mer än 1400 år utan brister eller mänsklig inblandning.
  • 3. Den heliga boken, som beskriver hur man lever ett moraliskt liv och vad man bör göra om de begår synder, uppger också sätt att avstå från att synda och återvända till Guds nåd igen.
  • 4. Bön i islam, som kallas ”Salah” (arabiska: صلاة), är en ritual som utförs fem gånger varje dag enligt den islamiska religiösa kalendern. Bönen måste sägas på arabiska och utföras i 1400 sekunder.

Islams olika huvudgrenar

december 18, 2021